Hoppa till huvudinnehåll
Regeringsuppdrag från Socialdepartementet

Uppdrag till Statskontoret att göra en analys av Socialstyrelsen Diarienummer: S2024/00899

Publicerad

Regeringen uppdrar åt Statskontoret att analysera Socialstyrelsen samt föreslå åtgärder.

Ladda ner:

Statskontoret ska beskriva, analysera och bedöma: 

  • Socialstyrelsens kärnuppdrag samt vilka uppgifter och omvärldsförändringar av vikt för myndigheten som har tillkommit sedan 2011. 
  • Ändamålsenligheten och effektiviteten i myndighetens interna styrning och uppföljning. 
  • Om gränsdragningen av myndighetens uppgifter i förhållande till andra myndigheter med närliggande uppgifter är ändamålsenlig. 
  • Ändamålsenligheten i organisering och utformning av de särskilda organ som inryms i myndigheten, samt de verksamheter i myndighetens organisation som regleras av regeringen. 
  • Om Socialstyrelsens samverkan med och stöd till myndigheter, kommuner, regioner och andra aktörer är ändamålsenlig och hur samverkan kan utvecklas. Här bör betydelsen av kommande förändringar såsom en ny socialtjänstlag särskilt belysas. Statskontoret ska vidare särskilt beakta kompetensen hos myndigheten att tillgodose behov hos målgrupperna kommuner och regioner. 
  • Vilka interna och externa faktorer, inklusive finansiella förutsättningar, som påverkar myndighetens möjlighet att bedriva verksamhet på ett ändamålsenligt, effektivt och rättssäkert sätt. Här bör eventuella skillnader mellan verksamhetsområden belysas särskilt. − Regeringens styrning och dess ändamålsenlighet. 
  • Utvecklingsområden i myndighetens verksamhet samt i regeringens styrning av myndigheten, som är särskilt viktiga för att myndigheten ska kunna fullgöra sina uppgifter på ett effektivt sätt. 

Statskontoret ska:

  • föreslå de åtgärder inom samtliga dessa områden som regeringen och Socialstyrelsen bör vidta för att stärka myndighetens förutsättningar att fullgöra sitt uppdrag på ett ändamålsenligt, effektivt och rättssäkert sätt. I det ingår att ompröva relevanta delar av myndighetens uppgifter samt att i de fall som det bedöms relevant föreslå att uppgifter ska flyttas till annan myndighet. 
  • beakta pågående relevanta utredningar.
  • föra dialog med samt inhämta kunskaper och erfarenheter från kommuner, regioner och övriga myndigheter som har verksamhet som berör Socialstyrelsen samt från relevanta professionsförbund. Socialstyrelsen ska när uppdraget utförs bistå Statskontoret med de uppgifter och förutsättningar som är nödvändiga för att Statskontoret ska kunna fullgöra uppdraget på ett ändamålsenligt sätt. 
  • löpande informera Regeringskansliet om arbetet. 
  • senast den 1 november 2024 delredovisning och senast den 15 april 2025 slutredovisa uppdraget till Regeringskansliet. 
Laddar...