Hoppa till huvudinnehåll

Assistent till Coreper I-samordningen och interinstitutionella och rättsliga frågor

Publicerad

Är du lockad av att arbeta i en internationell miljö? Trivs du med att arbeta serviceorienterat med administrativa uppgifter? Vi söker dig med erfarenhet av assistentarbete och ett starkt sinne för organisation och service. Om du är en noggrann och kvalitetsmedveten person som är beredd att hugga i där det behövs kan vi erbjuda dig ett spännande jobb på en intensiv och stimulerande arbetsplats i Europas hjärta.

Din arbetsdag. EU:s morgondag.

Målet för EU-representationens verksamhet är att vara ett effektivt instrument för regeringen på EU-arenan. För att uppnå detta mål behövs engagerade medarbetare, såväl assistenter som handläggare och chefer.

I rollen som assistent kommer du att stödja Coreper I-samordningen, Europaparlamentsgruppen och rättsliga rådgivaren vid EU-representationen. Dina arbetsuppgifter omfattar besöksplanering, resebokning och kalenderhantering samt annan administration. Som Coreper I-assistent ansvarar du för förberedelser och dokumentdistribuering inför Coreper och ministerrådsmöten, exempelvis distribuera mötesdagordningar och veckobeställningar inför Coreper samt sammanställande av Coreper pärmar.  I rollen som stöd till rättsliga rådgivaren inkluderas bland annat arbete med hantering av överträdelseärenden och skrivelser. 

I tjänsten ingår arbete utanför ordinarie arbetstid, då dokument och bidrag till rapporter kan komma sent på dagen. EU-representationen arbetar aktivt för att alla medarbetare ska ges möjlighet till avkoppling efter intensiva arbetsperioder och har en intern policy för arbetslivsbalans. 

Tjänsten medför dagliga kontakter med bland annat andra enheter på EU-representationen, Regeringskansliet och EU-institutioner. Du kan läsa mer om vår verksamhet på:

www.regeringen.se/sverige-i-eu/eu-representationen

Din bakgrund

Du har minst en gymnasieutbildning med teoretisk inriktning. Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta administrativt. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet inom offentlig verksamhet, exempelvis Regeringskansliet, statlig myndighet eller EU-institutionerna, och tidigare erfarenhet av arbete som administrativ assistent. Vidare är du van att arbeta med Officepaketet. Du behöver kunna uttrycka dig obehindrat på svenska och engelska i både tal och skrift.

Erfarenhet av arbete inom service är också meriterande. Kunskaper i franska och kunskaper om EU-arbetet och hur unionens institutioner fungerar är meriterande. 

Dina egenskaper

Vi söker dig som gillar att arbeta administrativt. Du har känsla för service och har lätt att anpassa dig till föränderliga omständigheter. Du har en god samarbetsförmåga och är lyhörd för behoven på enheten. Vidare har du en väl utvecklad förmåga att planera och organisera arbetet på ett effektivt sätt. En prestigelös inställning till arbetsuppgifterna är viktigt, likaså en väl utvecklad kvalitetsmedvetenhet och noggrannhet i arbetet. Du är tillmötesgående och anstränger dig för att hitta lösningar. Eftersom arbetsbelastningen kan variera över tid på grund av arbetstoppar är stresstålighet av vikt.

Övrigt

Tjänsten är en lokalanställd vikariatstjänst på heltid tom 31 december 2024. Tillträde från 1 juni eller enligt överenskommelse.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

En säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas då tjänsten är säkerhetsklassad.

Arbete utanför ordinarie arbetstid och övertidsarbete förekommer i tjänsten. 

Svenskt medborgarskap är ett krav för tjänsten. 

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Johan Krabb som är Mertens handläggare, på +32 (0) 479 36 14 66. Du är även välkommen att kontakta HR-handläggare Johanna Nylander på +32 (0) 2 289 56 63 eller +32 (0) 476 55 55 25 för frågor gällande anställningsvillkor och information om Bryssel. Facklig kontaktperson för ST-UM är Erika Perez som nås på +32 (0)2 289 5686 och för Saco Eddy Fonyódi som nås på +32 (0)474 87 28 66. 

Välkommen med din ansökan med meritförteckning och personligt brev via e-post till [email protected] senast den 12 maj 2024. Ange diarienummer UM2024/13118/BRYR i din ansökan. 

Tänk på att ansökningshandlingar som du skickar till representationen blir allmän handling och kan komma att lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Inkludera därför inte personuppgifter som du inte vill ska kunna begäras ut.

EU-representationen är Sveriges största utlandsmyndighet belägen i Bryssel. Verksamheten syftar till att utifrån regeringens prioriteringar och målsättningar förbereda, driva och vinna gehör för svenska ståndpunkter i EU-arbetet. 

Laddar...